W trakcie zimowych zimowych ferii (od dnia 28.01.2019r. do 10.02.2019r.) nasza firma BusinessChojecka będzie zamknięta. Za wszystkie utrudnienia przepraszamy.
RODO to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych). Rozporządzenie to wchodzi w życie 20 dnia po publikacji w Dzienniku Urzędowym UE, a stosowane będzie od dnia 25 maja 2018 r.
Główne założenia RODO:
Przede wszystkim dane przechowywane muszą być na terenie Unii Europejskiej. Jeżeli chcemy dokonać ich transferu, musimy spełnić odpowiednie założenia i zadbać o adekwatny poziom ochrony. Ponadto obowiązkiem będzie zgłaszanie przypadków naruszeń w ciągu 72 godzin od wykrycia do właściwego organu nadzoru. Rośnie więc odpowiedzialność administratora odpowiadającego za przetwarzanie danych osobowych. Użytkownicy uzyskają prawo do „bycia zapomnianym”, zwiększy się ich możliwość wglądu w informacje zebrane na ich temat, a także zażądać będą mogli przeniesienia swoich danych.
Co z danymi, które już posiadam?
Jeżeli posiadana baza danych jest pozyskana w sposób zgodny z obowiązującym dotychczas prawem to wówczas w imię zasady “Lex retro non agit”, nie musimy martwić się o żadne konsekwencje prawne. Jeżeli natomiast korzystamy z bazy, której pochodzenia nie jesteśmy pewni, bądź też mamy podstawy, aby sądzić, że dane zostały pozyskane w sposób nieodpowiedni, musimy dostosować się do obowiązujących norm. Jeśli więc jesteś marketerem, który od pół roku korzysta z bazy danych, która istnieje już dobrych kilka lat, a Ty nie jesteś w stanie wykazać legalności jej pozyskania, zadbaj o ten aspekt. Zdobądź zgody na wykorzystanie danych, adekwatnie do obowiązujących przepisów. Pamiętaj, że kary, które obowiązywać będą od wejścia RODO, są bardziej rygorystyczne i dotkliwe od obowiązujących dotychczas.